Dé opleiding tandartsassistente - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van Demi - WaarBenJij.nu Dé opleiding tandartsassistente - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van Demi - WaarBenJij.nu

Dé opleiding tandartsassistente

Blijf op de hoogte en volg Demi

30 Januari 2015 | Nederland, Nijmegen

Ik zit inmiddels bijna halverwege het schooljaar van mijn eerste jaar van de studie tandartsassistente. Tot nu toe vind ik het een hele leuke studie. We krijgen cursussen, trainingen, projecten en daarnaast nog wat standaard vakken zoals Nederlands, Engels en rekenen.

De cursussen is vooral theorie. Dit is vaak erg pittig en we hebben het dan ook vaak in de week. Helaas hebben we, omdat het nou eenmaal niet anders kan, vaak 4 uur achter elkaar hetzelfde theorie vak. Vaak is het dan moeilijk om de laatste 2 uur nog je aandacht erbij te houden. Gelukkig heb ik genoeg motivatie om na deze opleiding naar het hbo te kunnen dat ik hard mijn best doen goed op te letten tijdens deze lessen en zoveel mogelijk te onthouden.

De trainingen is vooral praktijk gericht. We hebben op school een lokaal waar een tandartspraktijk is nagebootst. Hier staan 4 stoelen met al het bijbehorende materiaal. Een paar uur in de week krijgen we hier les. Dit vind ik de leukste lessen. Je krijgt bij de trainingen protocollen die je moet leren voor de toets week, hiervoor krijg je dan 10 weken de tijd om deze te leren en te oefenen met een groepje aan de stoel. De eerste toets van ons bestond uit het schoonmaken van de behandelplek, het klaarleggen van instrumenten en het opruimen. Dit is de basis die je moet weten als tandartsassistente. Deze toets heb ik dan ook in 1x gehaald! Dit blok hebben we een protocol waarbij je moet assisteren met een witte vulling. Hierbij moet je de instrumenten klaarleggen, en moet je alles aangeven op de juiste volgorde en manier bij de tandarts (leraar). Ook deze toets heb ik gelukkig in 1x gehaald.

Dan hebben we ook nog projecten. Tot nu toe hebben onze projecten nog niet zoveel met het vak tandartsassistente zelf te maken, dit vind ik wel een beetje jammer. Je moet bij het project met een groepje aan de slag om een goed eindproduct te leveren. Dit bestaat vaak uit een presentatie en een verslag over het onderwerp van het project.

En we hebben nog basisvakken zoals Engels, Nederlands en rekenen. Engels hebben we nog niet gehad, maar Nederlands en rekenen wel. Ik snap heel goed dat we deze vakken krijgen, maar toch heb ik moeite om me in te zetten voor deze lessen. Ik ben altijd goed geweest in Nederlands, wel wat minder in rekenen maar ik beheers het voldoende om alles wat we behandelen te snappen. Omdat ik veel al gehad heb op de middelbare school vind ik het moeilijk om me aandacht bij deze lessen te houden.

Al met al vind ik het nog steeds erg leuk op deze opleiding. Nog 1 blok en dan mogen we stage gaan lopen. Yes, ik heb er zin in!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Demi

Hallo ik ben Demi. Ik ben 18 jaar en doe de opleiding tandartsassistente niveau 4 op het ROC. Voor deze opleiding moeten wij 3 weken lang een blog bij houden.

Actief sinds 09 Jan. 2015
Verslag gelezen: 112
Totaal aantal bezoekers 1670

Voorgaande reizen:

09 Januari 2015 - 04 Maart 2015

Mijn reis naar mijn diploma

Landen bezocht: